Ajankohtaista

Kahdeksasta viikosta kymmeneen päivään

Marraskuussa avautunut Kouvola-Kiina ratayhteys parantaa koko Euroopan vienti- ja tuontiyritysten liiketoimintamahdollisuuksia. Junamatka Suomesta Kiinan Xi’aniin taittuu nyt 10 päivässä, ja Euroopan sekä Kiinan ratayhteys lyheni 2000 kilometriä.

Raideyhteys Suomen ja Kiinan välillä on myös huomattavasti merireittiä nopeampi. 
- Laivarahti Suomen ja Shanghain välillä vie aikaa noin kahdeksan viikkoa, joten reilussa viikossa perille ehtivä rahtijuna tehostaa kaikkien lyhyitä kuljetuksia vaativien tuotteiden kansainvälistä kauppaa, toteaa kehittämispäällikkö Simo Päivinen Kouvola Innovation Oy:stä.

Erityistä etua uusi raideyhteys tuo sesonkituotteiden tuontiin ja vietiin. Se mahdollistaa myös täydennysostot, jotka ehtivät nyt perille ennen kauden vaihtumista. Lentorahtiin nähden raiteita pitkin kulkeva konttireitti on edullinen ja ympäristöystävällinen vaihtoehto.
- Etuna on myös yhtenäinen raideleveys Kiinan rajalta, Khorgosista Kouvolaan, jonka ansiosta uudelleen lastauksia ei välillä tarvita, Päivinen jatkaa.

Kiinan valtion Silkkitie-hanke tukee Eurooppaan kulkevaa raideliikennettä 900 miljardilla dollarilla, joten käytännössä Kiina maksaa noin puolet rataa pitkin kulkevien tuotteiden rahtimaksuista.

Ensimmäinen juna Kouvolasta Kiinan Xi’aniin lähti juhlallisin menoin matkaan 10. marraskuuta. Juna oli 800 metriä pitkä ja käsitti noin 41 konttia. Vuoden alusta kerran viikossa kaavailtuja junavuoroja Kouvolasta Kiinaan on mahdollista tarvittaessa lisätä ja junaa on varaa pidentää reilun kilometrin mittaan.

LIMOWAn tuki tärkeä raidehankkeessa

Kouvola on valmistellut kansainvälistä raidehanketta aktiivisesti vuodesta 2013 kaupungin kehittämisyhtiö Kouvola Innovationin johdolla. Yhteistyötä on tehty alueen yritysten kanssa, ja pääkumppani on Kazakstanin rautateiden rahtiyhtiö KTZ Express. Mukana on yhteistyötahoja myös Venäjältä ja Kiinasta.
- Tapasin Kazakstanin suurlähettilään logistiikan alan tapahtumassa vuonna 2012, ja kuulin, että he etsivät kumppania raidehankkeelle Suomesta. Me olimme miettineet, kuinka kehittää Kouvolan vahvuuksia, logistiikkaa ja raideliikennettä, ja kuinka saada yritykset jäämään kaupunkiin. Kiina-Kouvola -raidehanke tarjosi tähän vastauksen, Päivinen toteaa.

LIMOWAn rooli hankkeessa on ollut merkittävä alusta saakka. Yhdistys on tarjonnut konsultointiapua strategiseen suunnitteluun, ja järjestänyt käytännön työpajoja hankkeessa mukana oleville toimijoille.
- Olemme pyrkineet viemään raidehanketta eteenpäin ylhäältä alaspäin, vakuuttamaan ensin johtavat päättäjät, ja sitä kautta mukaan on saatu muut toimijat. Jokaisessa maassa on pitänyt miettiä omat strategiansa, Päivinen selvittää.

Uudella konttireitillä kova kysyntä

Globaalisesti konttiliikenteen markkinat ovat kasvaneet viime vuosina tasaisesti 10 prosentin vuosivauhtia. Kysyntä Kouvola-Kiina -ratayhteyttä kohtaan on ollut vilkasta kansainvälisesti.
- Olemme viime syksystä lähtien kartoittaneet noin 100 suomalaista vientiyritystä, ja poikkeuksetta jokainen on ollut kiinnostunut reitistä, samoin useat tuontiyritykset, kuten tukkukaupat, kaupparyhmittymät, teollisuus ja vähittäiskaupat, Päivinen kertoo.

Esimerkkinä Suomen metsäteollisuus vie Kiinaan yli kaksi miljoonaa tonnia selluloosaa vuosittain, ja yhtiöt ovat kiinnostuneita toimittamaan tuotteita maksimijunilla viikoittain. Lisäksi Pohjoismaiset elintarvikealan toimijat ovat ilmaisseet kiinnostuksensa saada käyttöön yhden junan viikossa koko pituudessaan.
- Kouvola on Pohjoismaiden pääkeskus idän suuntaan. Meillä on jo nyt Suomen suurin järjestelyratapiha, ja vuonna 2020 valmistuva intermodaaliterminaali moninkertaistaa nykyisen käsittely määrän.

Uuden kuljetuskäytävän edut heijastuvat koko Eurooppaan ja tehostavat kansainvälistä kauppaa. Reitti on nyt lyhin raideväylä Aasiasta Eurooppaan, ja sen solmupisteet mahdollistavat jatkokuljetukset eri puolille Venäjää ja IVY-maita sekä myös Afganistaniin, Iraniin, Intiaan, Japaniin, Etelä-Koreaan ja Australiaan saakka.
- Kouvola-Kiina -rata purkaa painetta, joka on syntynyt Valko-Venäjän ja Puolan reitille. Tästä on hyvä jatkaa, kehittää hanketta, avata uusia yhteyksiä ja reittejä markkinaehtoisesti uutta teknologiaa hyödyntäen, Päivinen summaa.

Twitter


uutisia jäseniltä